ING: Wegvervoer alweer snel uit het dal
De vooruitzichten voor de transport- en logistieksector zijn over de hele linie verbeterd, maar het vertrekpunt en de snelheid van herstel lopen uiteen. Waar het goederenvervoer de terugslag van corona dit jaar al achter zich laat en pakketvervoerders met een sterk eerste half jaar opnieuw flink groeien, komt het veel zwaarder getroffen personenvervoer slechts toe aan licht herstel. Dat meldt ING.
Na een gemiddelde krimp van ruim 13% in 2020 en grote verschillen daarbij tussen deelsectoren veert het verwachte volume in transport en logistiek met 7,5% terug in 2021. In 2022 komt het oude niveau weer binnen bereik, maar de verschillen in dynamiek tussen bedrijven in personen- en goederenvervoer blijven ongekend groot. ING sectoreconoom Rico Luman: “Waar bedrijven in het wegtransport, de logistieke dienstverlening en het pakketvervoer soms weer met krapte kampen, bevinden het OV en de passagiersluchtvaart zich na een ongekende terugval nog in de beginfase van herstel en blijft er onzekerheid”.
Het beroepsgoederenvervoer over de weg laat volgens ING een veel positiever beeld zien dan het personenvervoer. Hier komt het volume dit jaar met een groei van 4,5% naar verwachting boven het niveau van 2019 uit. Nadat de extra vraag naar consumentengoederen tijdens de pandemie eerder tot snelle terugkeer van vervoersvraag heeft geleid, zorgt de aantrekkende internationale handel in combinatie met een krachtig herstel van de industrie (en voorraadopbouw) voor herstel. Het vervoer over de weg, maar ook de binnenvaart en zeevaart kunnen hierdoor de teruggang van vorig jaar goedmaken, verwacht de bank. Hoge vrachttarieven door gebrek aan capaciteit en stremmingen houden in de containerzeevaart en de luchtvracht waarschijnlijk de rest van het jaar nog aan en kunnen gunstig uitpakken voor logistieke dienstverleners. In de binnenvaart is hier echter geen sprake van omdat daar voldoende capaciteit is.