ING: Vrachtvolume in de lift

De volumes in de detailhandel groeien door een stijgende koopkracht, al staan de prijzen onder druk. ING schrijft dit in weerwil van problemen bij detailhandelsketens. De aantrekkende binnenlandse vraag zorgt ook voor grotere vrachtvolumes in de transportsector, zegt de bank. Alleen de zorgsector krimpt in 2015 door een steeds grotere focus op kostenbeheersing.

Naar verwachting blijft de industrie ook in 2015 redelijk goed draaien. De inkoopmanagersindex duidt al 1,5 jaar op groei. De verwachte ontwikkeling van de industriële productie blijft met een plus van 1,0 procent in 2015 wel achter bij de rest van de economie. De chemie en de aardolie industrie staan onder druk, terwijl de machine- en transportmiddelenindustrie het bovengemiddeld doen.

Transport

Door de aantrekkende binnenlandse vraag zit het transport over de weg duidelijk in de lift. Ook het negatieve effect van de jarenlange grote krimp van het internationale wegvervoer vanuit Nederland is afgenomen. Dit komt voornamelijk doordat de meeste grote internationale transportbedrijven inmiddels vestgingen hebben geopend in Oost-Europese landen. Door de gedaalde brandstofprijs kunnen de marges, zeker in de luchtvaart, op korte termijn enigszins verbeteren.

ING constateert dat voor het eerst sinds lange tijd, de situatie in de bouw lijkt te verbeteren: In november 2014 lag het volume in de bouw ruim 2 procent boven het niveau van dezelfde periode een jaar eerder. “Het aantal afgegeven bouwvergunningen voor nieuwbouwwoningen zit duidelijk weer in de lift en steeg in de eerste 11 maanden van 2014 met ruim 40 procent. Dit duidt op een duidelijk verder herstel van de nieuwbouw van woningen in 2015. Voor de gehele bouwproductie verwachten wij een groei van 2,5 procent in 2015”, aldus de bank.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3492 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *