ING: Truck- en trailermarkt komen crisis te boven

ING ziet ook dat de gemiddelde leeftijd van het wagenpark licht is gedaald. De export van jonge trucks houdt hierop nog wel een negatieve invloed. ING schat dat ruim duizend trucks die in Nederland nieuw worden afgeleverd, binnen negentig dagen geëxporteerd worden naar filialen in het buitenland. Dit uitvlaggen beliep vorig jaar tien procent van de nieuw verkopen. De merken waar dit het meeste voor kwam zijn MAN en Mercedes. De bank verwacht dat dit en volgend jaar er nog steeds sprake zal zijn van vervangingsinvesteringen, maar dat die wel geleidelijk zullen afvlakken.

ING wijst het bouwsegment aan als uitzondering. In dit segment verwacht de bank nog de nodige investeringen.  

Ook het trailerpark is gegroeid, en wel met zeven procent. De helft van de nieuwe registraties betreft uitbreiding van het wagenpark, zegt ING. Het trailerpark laat zien dat er een flinke instroom is van jong materieel. De trailers met de bouwjaren 2009-2013 vertegenwoordigen slechts een vijfde deel van het park. Wat dus inhoudt dat er nog vele oudjes rond rijden. Gemiddeld zijn koeltrailers het jongst en containerchassis het oudst, aldus ING. Van de containerchassis in ons land, is bijna de helft ouder dan tien jaar. ING voorspelt dat de ‘sterke fase’ in de trailermarkt nog wel even aanhoudt. Zelfs bij een lichte daling van drie procent van de Nederlandse markt.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3315 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.