ING: Hogere tarieven en schrijnend personeelstekort

Volgens de sectoreconomen van ING worden bedrijven van alle kanten geconfronteerd met hogere kosten en vormt tegelijkertijd het personeelstekort de grootste uitdaging.

Anders dan in het personenvervoer hebben de meeste bedrijven in transport en logistiek van goederen (ca. 75% van de sector) de terugslag van corona al achter de rug. Voor het  wegvervoer en de scheepvaart was het met de extra vraag naar consumentengoederen en vervoer voor groothandel en industrie een relatief goed jaar. Cijfers laten zien dat de groei van de vervoersstromen zich richting het eind 2021 hebben genormaliseerd. Dit verklaart mede dat het optimisme over de nabije toekomst onder bedrijven is afgenomen, al blijft de meerderheid nog wel positief.  

Voor het wegtransport, maar ook voor de binnenvaart is het een meevaller dat de bouwsector snel weer door het dal heen is en in 2022 wel sterker groeit. Consumenten zullen dit jaar naar verwachting weer meer aan diensten zoals vakanties gaan besteden, maar blijven ook aanmerkelijk meer online kopen en om thuisbezorging vragen, wat voor extra logistieke bewegingen zorgt, aldus ING.

Personeelstekort

Over de hele linie in transport en logistiek stijgen de eigen kosten dit jaar fors. Dit komt door hogere lonen en loonkosten (ook door een hoger ziekteverzuim), hogere brandstofkosten maar ook duurder materieel, schrijft ING. Vooral voor bedrijven met minder ‘pricing power’ blijkt volledig doorberekenen vaak een uitdaging. Verbetering van productiviteit  – die door vertragingen, maar ook door afnemende zendingsgrootte onder druk staat – draagt bij aan het resultaat. Intelligente planning, samenwerking en verdere automatisering in warehousing kan hierbij helpen. Dit laatste kan tevens de inzet van steeds schaarser personeel beperken. Voor een oplopend aandeel deel van de bedrijven remt personeelstekort de ontwikkeling, het wegtransport spant daarbij de kroon. In het derde kwartaal van 2021 telde de transport- en logistieksector een recordaantal van 53 vacatures op elke 1.000 werknemers, maar bij chauffeurs ligt dit op het dubbele. Deze krapte houdt ook in 2022 aan, verwacht ING. Aantrekken, vasthouden en gezond houden van personeel is dan ook één van de succesfactoren voor dit jaar.   

Pakketvervoer

De coronacrisis heeft volgens ING voor een forse groeiversnelling van internetverkopen gezorgd en daarmee ook van het pakketvervoer. Het aantal binnenlands vervoerde pakketten steeg in 2020 maar liefst 30% tot ruim 525 miljoen.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3411 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.