ING: E-commerce verandert distributie

De opkomst van ‘online’ verandert de omvang en samenstelling van de goederenstroom in stedelijke gebieden, concludeert ING. Dit geldt vooral voor non-food, maar ook voor food. Het aanbod van traditionele winkels wordt kleiner en de diversiteit wordt groter. De winkelstraat maakt deels plaats voor afhaalpunten en levering aan huis, wat de ‘oude wereld’ aanzienlijk verandert. Distributie in de steden wordt nog fijnmaziger, terwijl de zendingsgrootte afneemt en de leveringsfrequentie toeneemt. Snelheid van levering wordt een nog belangrijker criterium. Hier zijn meer kleinere vrachtwagens (grote bestelwagens) voor nodig, die steeds vaker elektrisch rijden.

Stedelijke distributie verandert, zegt ING, maar het systeem van belevering is nog verre van uitontwikkeld. Klanten eisen een grotere flexibiliteit ten aanzien van afleveropties en worden veeleisender. Gemak is hierbij een belangrijke factor. De klant bepaalt hoe de logistiek verloopt, terwijl dienstverleners ook meer grip willen hebben op het tijdstip van aflevering om de efficiëntie te verbeteren. De verwachting is dat stadsdistributiecentra in dit speelveld de toekomst hebben. Vanuit deze hubs kan vervoer met kleinere en schonere (elektrische) voertuigen efficiënter naar de binnenstad worden georganiseerd.

De veranderingen in de retail tasten het fundament onder het traditionele businessmodel van distributeurs aan, concludeert ING. Opdrachtgevers worden met webwinkels voor een deel ook andere partijen. Daarbij ontstaat er meer concurrentie met (grote) koeriersbedrijven. Waar alle aandacht uitgaat naar kansrijke schonere, stillere en efficiëntere oplossingen, is het voor veel distributeurs prioriteit om de bedrijfsstrategie hierop aan te passen.

Er zijn wel degelijk opties voor bedrijven om zich tegen de veranderende markt te wapenen. Machiel Bode, sectormanager transport en logistiek: “Distributeurs kunnen zich verbreden naar andere goederenstromen, intensieve samenwerking met andere distributeurs zoeken, zich specialiseren in afwijkende goederen of inzetten op e-fulfilment.”

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3481 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *