Hybride hoogwerkers op MAN TGS

Uitgangspunt is een batterijpakket dat midden op de MAN is gebouwd en waarop een beroep wordt gedaan wanneer de MAN netjes afgestempeld bij de werklocatie staat. ”De motor kan uit en de hoogwerker kan perfect worden bediend, maar dan geruisloos en zonder uitstoot”, verzekert Kamphuis. Getuige het gemiddelde aantal draaiuren per dag, kan de winst op CO2-uitstoot oplopen tot twintig kilogram per dag.”

Kamphuis heeft inmiddels een tweede systeem in ontwikkeling, voor een 40-meter hoogwerker op een MAN TGM. Hierbij wordt er met een kleiner en ander type tractiebatterij gewerkt, de Lithium-Ion batterij. ”Die zou ik willen gebruiken in combinatie met een plug-in mogelijkheid. Wat dan de besparing wordt, weten we nog niet, maar het kan natuurlijk alleen maar de goede kant op gaan.”

 Naast de MAN TGS 8×4-6 met hybride T720 hoogwerker heeft Kamphuis ook een MAN TGM 4 x2 truck in gebruik genomen. Deze dient als onderwagen voor een Ruthmann T480 hoogwerker met een werkhoogte van 48 meter. Dit is de hoogste hoogwerker in de 18 tons klasse en de TGM is de lichtste truck in de 18 tons klasse. 

Kamphuis werkt voor tal van opdrachtgevers, onder andere in de communicatie- en energievoorziening. 

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.