Honderdste Scania voor Nickoot is een V8 530

Nickoot uit Dordrecht, bekend van het transport van onder meer hangend vlees op Frankrijk en Spanje, nam recent de 100ste truck sinds de oprichting van het bedrijf in gebruik. Het werd een Scania S530 als 4×2, met uiteraard een V8 motor.  

“Feitelijk klopt die honderdste niet helemaal want we hebben twéé Scania’s 530S V8 gekocht”, vertelt Henne Koot die samen met zijn broer Bob sinds 1990 aan het hoofd van het familiebedrijf staat. “Maar er kan er maar één de 100ste zijn, dus kies maar.”

“De keuze voor een bepaald merk wordt bij ons binnen een bepaalde bandbreedte vaak ingegeven door de chauffeur. En een beetje afhankelijk van zijn staat van dienst en hoe lang hij bij ons werkt, zijn wij geneigd daar naar te luisteren. In dit geval werken de betrokkenen al heel lang bij ons. Dus ook de vraag om het extra luxe interieur hebben we gehonoreerd. We willen dat onze mensen gelukkig zijn met hun materieel.”

De beide Scania’s zijn behalve met de luxe leren bekleding en gangbare zaken als de koelkast verder uitgerust met een draaibare bijrijdersstoel en het premium dashboard met het grote TFT scherm. Voor meer veiligheid en een optimale TCO kregen de auto’s ook een retarder.

Het relatief hoge jaarkilometrage van 140.000 zit vooral in het grote aantal ritten dat er gemaakt wordt. “Wij rijden dagelijks met een 15 tot 20 auto’s op Frankrijk en dan vooral op Rungis (Parijs). Dat zijn compacte ritten, die kun je dus veel maken. Dat doen we met ons eigen personeel. Maar sinds een jaar of vijf rijden wij ook meer en meer op Spanje. Inmiddels vervoeren wij 15 tot 20 ladingen per week naar het schiereiland.”

“Het meest rijden we met eigen mensen. Dat is ook de reden dat we goed luisteren naar de wensen van de mannen als het om een nieuwe auto gaat. Want goede chauffeurs zijn schaars. En Rungis betekent nachtwerk. Aan de andere kant hebben we altijd liefhebbers. Want niet alleen goed materieel trekt. Ook een goed salaris en de nachttoeslagen leggen gewicht in de schaal.”

Stijgende prijzen

“Van al ons transport is zo’n 85 procent vlees waarvan een groot deel hangend”, schetst Koot een beeld. “Dat rijden we gekoeld en als diepvries. De rest kan van alles zijn, als het maar bij ons profiel past: dus geconditioneerd. En terug gaat dat net zo. Want wij vervoeren bijna net zoveel vanaf Rungis naar België en Nederland als andersom.” De afgelopen tijd ervaart ook Koot de nodige zorg en druk. “Ik weet niet waar dit gaat eindigen. Alles wordt duurder. Ik moet inmiddels een 30 procent brandstoftoeslag doorberekenen. En dan hoor ik uit de markt dat ik daarmee dan nog heel bescheiden ben. Maar ik heb in Dordrecht ook 2000m2 koelopslag. De energiekosten daarvan zijn in één jaar verdrievoudigd. De enige troost is, dat iedereen daar momenteel mee worstelt. In de tussentijd zou ik nog best vijf nieuwe Scania’s willen kopen. En ik heb ook nieuwe trailers nodig. Maar zelfs als je in deze tijd fors wilt investeren, is de wereld nogal van slag. Enfin, we zullen het samen moeten uitzingen.”

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3485 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *