Het drama DAF in Dakar

Toen maakte de Brabantse rallyracer Jan de Rooy furore. In een omgebouwde DAF truck ging ‘de Beer’ – zoals De Rooy in Afrika genoemd werd – de strijd aan met de grote jongens in de Parijs-Dakar rally. Het avontuur eindigde dramatisch, in de onbarmhartige woestijn.

Jan de Rooy had nog nooit van Dakar gehoord toen DAF hem vroeg deel te nemen aan de woestijnrace. Maar na één dag was hij verkocht. De vrachtwagen werd elk jaar verder opgevoerd, met als beslissende stap de dubbele motor. En ieder jaar werd De Rooy sneller. In 1987 won hij zelfs met straatlengtes voorsprong het vrachtwagenklassement in een vrachtwagen die met snelheden tot zo’n 180 km per uur door de woestijn raasde. Onverantwoord hard ging het.

Eerst succes dan het noodlot

Het succes smaakte naar meer. In 1988 wilde De Rooy de strijd aangaan met de auto’s in het algemeen klassement. Een tweede DAF werd ingezet om het vrachtwagenklassement te winnen en De Rooy kreeg vrij spel. Zó oppermachtig was het Eindhovense team. Zelfs Ari Vatanen, de vliegende Fin en leider in het klassement, werd op een dag voorbijgereden in de woestijn. Een onvergetelijk gezicht; Vatanen wist niet wat hem overkwam.

Maar toen ging het mis. Theo van de Rijt, de bestuurder van de tweede DAF, sloeg over de kop en zijn teamgenoot Kees van Loevezijn werd gelanceerd uit de vrachtwagen. Van Loevezijn overleefde het ongeluk niet en Van de Rijt raakte zwaargewond. DAF trok zich onmiddellijk terug uit de Parijs-Dakar rally.

Maarten Nuyts en Job van der Zon van Omroep Brabant verzamelden alle hoofdrolspelers voor een documentaire over de emotionele avonturen van Jan de Rooy en het DAF team. Andere Tijden bewerkte het verhaal.

DAF-team Dakar 1988

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.