Heliox: 180 kW laadinfra voor trucks en bussen

Heliox, een aanbieder op het gebied van snelle oplaadsystemen voor elektrische voertuigen (EV), introduceert een 180 kW Flex Charge-systeem, ontworpen voor high-powered depots om ’s nachts één of meerdere voertuigen, met name bussen en vrachtwagens, op te laden. Flex Charge wordt al gebruikt door Multiobus in België en in Nederland worden projecten uitgerold voor GVB Amsterdam en Transdev dochter Hermes in Eindhoven. 

Volgens het Klimaatakkoord moeten vanaf 1 januari 2025 minimaal dertig steden een zero-emissie zone hebben ingesteld: een gebied waar in principe geen voertuigen met CO2-uitstoot welkom zijn. Met Flex Charge kunnen wagenparkeigenaren de laadinfrastructuur met hun EV wagenpark mee laten groeien. Hierdoor worden de initiële kosten volgens Heliox verminderd en de totale eigendomskosten verlaagd, wat de realisatie van zero-emissie zones een stap dichterbij brengt. 

“Met Heliox Flex Charge kunnen wagenparkbeheerders hun laadinfrastructuur tegelijk met hun EV wagenpark uitbreiden en vermogen toevoegen naarmate dat nodig is”, zegt Michael Coljin, CEO van Heliox Group. “Aanloop- en kapitaalkosten zijn de grootste uitdaging voor de adoptie van elektrische voertuigen. Met Flex Charge verminderen we het risico en de barrière die gepaard gaan met het maken van de overstap naar elektrisch rijden.”

Heliox’s Flex 180kW is een plug-in systeem dat is ontworpen om compatibel te zijn met een breed scala aan voertuigen en interfaces die zijn gebouwd om meer dan 15 jaar mee te gaan. 

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3310 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.