Gevolgen sancties Rusland

“Oekraïne is een groot probleem. De Russische markt, waar we de afgelopen jaren succesvol zijn geweest, zit potdicht. Rond deze tijd zouden we ruim 2.000 gebruikte trailers hebben afgezet, nu is het minder dan een kwart daarvan”, schetst Ole Randum Nielsen van Krone. Vanuit de Duits-Deense grensplaats Padborg bestiert hij een logistiek centrum van waaruit gebruikte trailers van Krone hun weg vinden naar de uiteenlopende exportmarkten.

David Coupar, remarketing directeur van TIP Trailer Services, wijst erop dat de Russische markt eigenlijk al een paar jaar krimpt. Al van 2012 tot 2013 zagen we een terugloop van circa 20.000 naar circa 11.000 gebruikte trailers. “Wanneer we dit jaar ergens tussen de 5.000 en 7.000 gebruikte exemplaren uitkomen, dan is dat al heel wat.”

Coupar laat weten dat TIP zijn gebruikte materieel in ruim veertig verschillende landen afzet. “We zijn niet afhankelijk van één markt. Wanneer er een embargo wordt ingesteld, valt de hele Russische markt natuurlijk weg.” Een mogelijke prijsdaling van gebruikt materieel zal desondanks meevallen: “De prijzen voor gebruikte trailers op de Russische markt dalen al een jaar of drie, maar die daling stelt niet veel voor.”

Compensatie

Bij Schmitz is de verwachting dat de afzet van nieuwe trailers voor de Russische markt voor de helft zal teruglopen tot circa 2.500 eenheden. Het gemis aan afzet op de Russische markt, wordt volgens Schmitz grotendeels gecompenseerd door groei in andere exportmarkten. “Markten herstellen, dat merken we duidelijk. Daardoor zal het achterblijven
van de Russische markt minder zwaar vallen en zullen we het komende jaar op zijn minst een bescheiden groei realiseren in de nieuwverkopen”, aldus een woordvoerder van Schmitz.

Recycling

Dat de markt echt trailers gaat recyclen, zoals Peter Sijs van TIP in de vorige editie van Aftersales Truck suggereerde, denken de ondervraagden voorlopig niet. Coupar vraagt zich af of een trailer die nog enkele duizenden euro’s waard is, meer opbrengt wanneer dezer gedemonteerd wordt en in delen wordt verkocht. Hij denkt zelf vooralsnog van niet.

Bij Schmitz denken ze dit ook niet. Maar opvallend is wel dat de Genios generatie (zie pagina 38) zich makkelijk uit elkaar laat schroeven. Alsof Schmitz de bui ziet hangen: lagere prijzen, minder afzetmarkten voor gebruikte trailers, dus straks kunnen partijen die hun materieel niet meer kwijt kunnen desgewenst zelf starten met demonteren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *