Geïntegreerde as voor elektrische Volvo

Volvo Trucks onthulde een volledig nieuwe, volledig elektrische achteras op de IAA in Hannover. De nieuwe e-as maakt ruimte vrij voor meer accu’s en betekent een nog grotere actieradius voor de batterij-elektrische trucks van Volvo. Maar de as gaat voorlopig nog niet in productie.

De nieuwe e-as maakt nog meer accu’s in de truck mogelijk door de elektromotoren en de transmissie in de achteras te integreren. Meer batterijen betekent een groter bereik, wat mogelijkheden schept om ook langeafstandstransporten te elektrificeren. Op de brandstofcel elektrische trucks, die in de tweede helft van dit decennium worden geïntroduceerd, komt de extra ruimte goed van pas voor het installeren van andere componenten..

Volvo zegt pas over een paar jaar te starten met de serieproductie van trucks met de nieuwe e-as, die een aanvulling vormt op het huidige aanbod van batterij-elektrische trucks. Volvo Trucks heeft een driesporenstrategie om tot nul-emissies te komen: batterij-elektrisch, brandstofcel-elektrisch en verbrandingsmotoren die op hernieuwbare brandstoffen zoals biogas, HVO of zelfs groene waterstof lopen. 

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3408 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.