Future Truck Chassis Concept van DAF

De FTCC is gebaseerd op DAF’s populaire LF-serie, die wordt gebouwd door Leyland Trucks, in nauwe samenwerking met zowel Sapa Profiles UK (ondersteuning bij ontwikkeling en leveren van de aluminium profielen) als CSA Group (validatie van de FTCC en het testen op de proefstand).

Het project werd financieel ondersteund door de Britse overheid. De doelstelling is om het laadvermogen te verhogen en het brandstofverbruik te verminderen om zodoende de CO2-emissie te verlagen.

Het studiemodel dankt zijn lage gewicht onder meer aan het veelvuldig gebruik van aluminium onderdelen voor een betere verhouding tussen gewicht en stijfheid. Daarnaast zijn onder meer de langs- en dwarsligger, delen van de wielophanging, de vloer van de opbouw en zelfs de Front Underrun Protection van aluminium gemaakt.

Subframe onderdeel van dwarsliggers

De Front Underrun Protection, die is bedoeld om de impact van een botsing met een personenauto voor de inzittenden van die auto te verminderen, is bevestigd op een nieuw ontworpen en gepatenteerd voorframe. Dit onderdeel is op een nieuwe wijze bevestigd aan de langsliggers, die niet helemaal tot de voorkant doorlopen om ruimte en gewicht te besparen.

Een andere gepatenteerde innovatie is de manier waarop de vloer van de opbouw en het chassis zijn geïntegreerd: door het subframe van de opbouw onderdeel te maken van de dwarsliggers van het chassis. In aanvulling op de vele gewichtsbesparende maatregelen, maakt de FTCC ook gebruik van een onafhankelijke luchtgeveerde voorwielophanging en een tandheugelbesturing.

Voorbeeld van vooruitgang

Zo’n constructie is nu nog hoogst ongebruikelijk en wordt als duur beschouwd. Daarmee onderzoekt DAF niet alleen hoe de rijkwaliteit en stuurprecisie kunnen worden aangescherpt, maar tegelijk ook hoe slimmer omgegaan kan worden met ruimte onder de cabine.

De FTCC staat de komende tijd op verschillende internationale evenementen als voorbeeld van de technologische vooruitgang die DAF met haar partners heeft geboekt. Verder is de FTCC vooral een studiemodel, dat niet op korte termijn op de markt moet worden verwacht. Wel laat het concept innovaties zien die in de toekomst overwogen zullen worden als ze financieel interessant zijn, aldus DAF.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.