Frustratie bij LNG-symposium

Het antwoord viel al in de eerste inleiding. Het gaat om de euro’s en daaraan is het welzijn van de wereld en dus ook het milieu, onderhavig. De afgelopen tijd is de olieprijs gehalveerd en dit heeft beslist zijn invloed op de motivatie om eens wat anders dan diesel te proberen. Vanzelfsprekend, en ik denk dat ze gelijk hebben, hielden de LNG-verkopers het hoofd koel door te stellen dat de businesscase voor een LNG-truck in de landelijke distributie nog altijd beter is dan een dieseltruck. Maar de bijbehorende infrastructuur of beter gezegd het gebrek daar aan en de moeilijkheid om LNG in een vrachtautotank te krijgen, maken transporteurs, die tot een pioniersrol zijn veroordeeld, wantrouwig.

Samenwerking

Samenwerking op breder vlak, chauffeurs beter trainen, het kwam allemaal voorbij. Maar het is een beetje marginaal allemaal. Wat nodig is, en dat was wel een mooie concrete toezegging, is dat er één manier van tanken komt en dat er landelijke opleidingen komen voor chauffeurs in de omgang met LNG tankstations. Er rijden nu 250 trucks op LNG in Nederland. Rond 2020 moeten dit er 6500 zijn. Duidelijk was dat de circa honderd aanwezigen bij het symposium hier zorgelijk bij keken.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3478 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *