Op vrijdag 25 juni start de imagocampagne ‘Voertuigtechniek, dat is een gave’. Doel van deze campagne is om het imago van werken in de voertuigtechniek te verbeteren. En om jongeren en hun ouders – maar ook zij-instromers – te interesseren. Door het veranderende en steeds complexer wordende wagenpark, wordt het belang van kwalitatief goed geschoolde vakmannen en -vrouwen steeds groter, zeggen de initiatiefnemers. Zelfs in tijden van Corona blijft de vraag naar medewerkers onveranderd hoog. De campagne is een initiatief van FOCWA, RAI CarrosserieNL, VACO en OOC.

De voertuigtechniek is een van de belangrijkste sectoren voor de Nederlandse economie, stellen de instanties. De sector bestaat – naast schadeherstel- en carrosseriebouwbedrijven – onder andere uit banden- en wielenhandel,  bandenservice, bandenvernieuwings-, inzameling- en -verwerkingsbedrijven. Het is een branche waarin zo’n 30.000 personen werkzaam zijn. Werken in de voertuigtechniek is vernieuwend en uitdagend en vraagt om veel technische vaardigheden. Dat is bij het grote publiek echter niet altijd bekend. Het bestaande beeld is in veel gevallen onjuist, vinden de instanties. “Dit heeft effect op de bereidheid van jongeren en zij-instromers om te kiezen voor een baan in de voertuigtechniek.” Met een gezamenlijke imagocampagne richten FOCWA, RAI CarrosserieNL, VACO en OOC zich specifiek op zowel nieuwe als bestaande medewerkers binnen de branche. De organisaties trekken gezamenlijk op om alle aspecten van werken in de voertuigtechniek zo goed mogelijk voor het voetlicht te brengen.

Imagoverandering

Het werk in de voertuigtechniek is steeds vaker hoogtechnologisch, stellen de instanties. ”De sector is constant aan verandering onderhevig, door voortdurende innovaties. Innovaties en werkzaamheden die Nederland niet alleen mobiel, maar ook veilig houden. Het werk is afwisselend. Je moet elke dag opnieuw pieken en het beste uit jezelf zien te halen. Je werkt bovendien vaak in teamverband, waarbij je met z’n allen tot een mooi eindresultaat komt. Er zijn daarnaast ook veel doorgroeimogelijkheden in de voertuigtechniek. Een goede schadehersteller kan zich prima omscholen tot uitlijnmonteur, doorgroeien tot frontoffice medewerker of juist zijn carrière starten in de trailer- en carrosseriebouw. Ook is er ruimte voor medewerkers uit andere technische beroepen die met hun vaardigheden het verschil willen maken in de voertuigtechniek waar het werk technisch complexer wordt.”

Interessetest

Centraal in de imagocampagne staat een zogenaamde interessetest. Deze test kan worden ingevuld op de campagnewebsite datiseengave.nl. Jongeren, samen met hun ouders, maar ook bestaande medewerkers kunnen zo kijken of hun interesses aansluiten op de ontwikkelingen in de voertuigtechniek. Naast het invullen van de test, worden bezoekers ondergedompeld in de wondere wereld van de voertuigtechniek, door middel van speciaal ontwikkelde content en filmpjes. De campagne wordt op  sociale media verder onder de aandacht gebracht.

Bestaande medewerkers en werkgevers treden bij deze campagne op als ambassadeurs.  Er zijn diverse communicatiemiddelen beschikbaar, waarmee FOCWA, RAI CarrosserieNL, VACO en OOC werkgevers en medewerkers stimuleren om hun trots over hun werk niet onder stoelen of banken te steken.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties