FNV sommeert TVM te stoppen met ‘cameraproef’ in vrachtwagens

“Als TVM deze sommatie negeert, zullen wij een juridische procedure starten tegen TVM. Ook deelnemende werkgevers kunnen een procedure tegemoet zien”, zegt Egon Groen van FNV Transport en Logistiek. FNV hecht een groot belang aan verkeersveiligheid, zegt ze in een persbericht, maar is tegenstander van de proef van TVM. Groen: “Het is symptoombestrijding in plaats van dat het de oorzaken aanpakt. De afgelopen jaren is er al veelvuldig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar vrachtwagenongelukken. Alhoewel ieder incident op zichzelf staat en steeds apart onderzocht moet worden, blijkt uit die onderzoeken dat vaak dezelfde achterliggende oorzaken een rol spelen, zoals vermoeidheid, afleiding en het gedrag van medeweggebruikers. TVM spant met zijn proef het paard achter de wagen. Het bestrijdt symptomen zoals dichtvallende ogen, in plaats van dat het iets aan de oorzaken doet, zoals vermoeidheid.”

Ook vreest de bond dat de gegevens later alsnog tegen de chauffeurs gebruikt zullen worden. Groen: “Te vaak is er in deze sector sprake van een afrekencultuur. Er is een reëel risico dat de chauffeur wordt afgerekend op basis van de gegevens die deze apparatuur genereert.” Er is volgens de FNV geen rechtvaardiging te vinden om deze apparatuur in vrachtwagencabines in te bouwen, terwijl daarmee wel de privacy van chauffeurs geschonden wordt.

FNV Transport en Logistiek heeft diverse keren de mening van vrachtwagenchauffeurs gevraagd. Het overgrote deel van chauffeurs van de bedrijven die deelnemen aan de TVM proef tekenden de petitie van de FNV tegen de installatie van de eyetrackers en andere camera’s. Groen: “Vrijdag gaan we weer verder met handtekeningen ophalen bij een deelnemend bedrijf, ditmaal bij transportbedrijf Koeriersdienst Zwolle.”

TVM wil aan tafel met de bonden om in een ‘open dialoog’ tot overeenstemming te komen. Intussen verwijst de verzekeraar naar de uitspraak van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu die meent dat de pilot wat betreft privacy aan de zorgvuldigheidseisen voldoet. Jaap Stalenburg, woordvoerder TVM: “We willen, samen met de chauffeurs en de bonden, zorgvuldig de proef evalueren en waar nodig aanpassen. Veiligheid en privacy moeten hand in hand kunnen gaan.”

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.