Flexibele kraantrailers voor Bouwcenter Nelemans

Bouwcenter Nelemans, met de hoofdvestiging in Etten-Leur, schafte recent een tweetal Pacton/Kennis drie-assige, gestuurde kraanopleggers aan. “Een goede trailer vervang je maar eens in de vijftien jaar. In die tijd is er veel veranderd. De trailer is een stuk moderner geworden. Bij de vervanging van onze oude stenentrailers van Floor en Pacton moest ik me echt opnieuw verdiepen in de thematiek”, zegt facilitair coördinator Henry van den Berg van Bouwcenter Nelemans.

Bouwcenter Nelemans, met in totaal 140 medewerkers, is zeker geen onbekende van Pacton Trailers. Het wagenpark bestaat naast twee kraantrailers uit een schuifzeilentrailer van Pacton. De onderneming beschikt daarbij over vijf eigen bakwagens. Overigens wordt een belangrijk deel van het transport ingehuurd. Met een compact eigen wagenpark is er niet regelmatig contact met trailerbouwers over nieuwbouw. Van den Berg keek ter oriëntatie goed om zich heen, wat andere transporteurs en chauffeurs voor combinaties in gebruik hadden én ging zonder schroom in gesprek. Waarom deze combinatie en hoe beviel dat? Van den Berg: “Als zodanig heb ik me op meerdere merken gericht, maar we zijn toch wederom uitgekomen bij Pacton Trailers.”

Distributiewerk

Samen met zijn chauffeurs en met Pacton Trailers uit Ommen werd uiteindelijk gekozen voor een tweetal Pacton/Kennis drie-assige, gestuurde kraanopleggers, type TPD.345.C-B. Daarbij werden de trailers optimaal uitgevoerd voor het intensieve distributiewerk voor de bouwmaterialenhandel.

Tussen de kraanbaan is de vloer van de nieuwe kraantrailers uitgevoerd in 4 mm dik staal; in de buitenvakken is 28mm dik hardhout toegepast. Het levert een torsiestijve trailer op, die de zwaarste ladingen aankan. De verrijdbare kraan verplaatst zich over de stalen hoofdliggers, met een spoorbreedte van 1,30 meter. Bouwcenter Nelemans monteerde op de trailers 14 ton-meter Kennis kranen. De Pacton/Kennis trailers hebben 2 x 19 bindogen in de v-groef en vetsmering is voorzien op 38 smeerpunten.

Met een veelheid aan opbouwlampen, zijlampen, steellampen, breedtelampen, werklampen en flitsers is de trailer ruim voorzien van verlichting. De zijden van de trailer zijn fraai afgewerkt met rvs gereedschapskisten links en rechts en een wagenbrede stophoutbak, alsook zijborden. Het demontabele aluminium kopschot van 1,20 meter hoog heeft nog een optioneel opzetrek van 40 cm voor de hogere ladingen. De trailers zijn aan linker- en rechterzijde voorzien van vijf scharnierende en afneembare aluminium zijborden van een meter hoog.

Negentons assen

Vanwege de gewenste manoeuvreerbaarheid op diverse afleverlocaties, is gekozen voor een kortere trailer, van 11,80 meter, met twee stuurassen, gedwongen gestuurd door middel van Pacton tweestangenbesturing vanuit de koppelingsschotel. De eerste as is bovendien een liftas. Werden vroeger door Nelemans nog wel eens buitenlopers ingezet; tegenwoordig is de chassisloper bij de kraantrailers gemeengoed. Zo’n kraanuitvoering heeft met name gewichtsvoordelen en is al met al compacter uitgevoerd. Met een SAF-luchtveerstel met een drietal negentons assen kiest Bouwcenter Nelemans sowieso voor een lichtere uitvoering van de trailer. Van den Berg licht toe: “We komen op krappe bouwterreinen én in woonwijken bij particulieren. Een korte draaicirkel is dan een plus. Aan drie negentons assen hebben wij vrijwel altijd voldoende. Wij vervoeren niet alleen maar big bags of stenen, maar bouwproducten in de volle breedte, inclusief isolatiematerialen, buis- en plaatmateriaal, dakpannen en noem het maar op. De drie negentons assen zijn voldoende, rijden soepeler, lichter en zijn voordeliger in de aanschaf. We kunnen met deze trailers de komende jaren prima uit de voeten.”

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.