EVO: petitie tegen tachograaf in bestelauto’s

De organisatie vindt het daarom ‘absurd’ dat de ondernemers die gebruikmaken van een bestelauto, bijvoorbeeld schilders, bakkers of elektriciens, mogelijk verplicht hun rij- en rusttijden moeten registreren. EVO roept ondernemers op om de petitie via een online meldpunt te ondertekenen. De afgelopen dagen verzamelde EVO op de BedrijfsautoRAI ook al handtekeningen.

Ondernemers die bestelauto’s met een aanhangwagen hebben, zijn in sommige gevallen nu al verplicht hun rij- en rusttijden te registreren, bijvoorbeeld wanneer hun combinatie de 3,5 ton totaalgewicht overschrijdt. Omdat de Europese Commissie aan vervoersplannen voor de komende jaren werkt, grijpen enkele partijen in Brussel dit aan om de registratie voor alle bestelauto’s te verplichten.

EVO vroeg ondernemers daarom eerder dit jaar wat zij van de plannen vinden en daaruit bleek dat vrijwel alle ondernemers, begrijpelijkerwijs tegen zijn. De installatie, ijking en keuring van een tachograaf kost enkele duizenden euro’s en ondernemers gebruikers hebben volgens tal van vragen over de werking en bediening van het apparaat.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3303 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.