EVO ook in geweer tegen Rotterdamse plannen

Het vorige college in Rotterdam besloot eerder de milieuzone niet uit te breiden. omdat dit ondernemers te hard zou treffen. De huidige plannen treffen ondernemers net zo hard en daarom protesteert EVO opnieuw bij het college.

Ondernemers die gebruikmaken van bestel- of vrachtauto’s mogen binnenkort mogelijk de stad niet meer in. Volgens het college is de belangrijkste manier om de lucht schoner te krijgen namelijk het weren van voertuigen met verouderde dieselmotoren.

Voor bestelauto’s wil het college in juli 2015 een milieuzone instellen. Bestelauto’s gekocht voor 2000 mogen het gebied binnen de ring ten noorden van de Maas, inclusief de stedelijke oeververbindingen, niet meer in. In juli 2016 wil het college de toegangseisen aanscherpen door ook bestelauto’s die voor 2005 gekocht zijn te weren.

Voor vrachtauto’s betekent dit per juli 2015 een uitbreiding van de bestaande milieuzone tot binnen de ring (globaal) of binnen de ring ten noorden van de Maas, inclusief de stedelijke oeververbindingen. Dit betekent dat de stad alleen nog maar toegankelijk is met vrachtauto’s met een Euro IV-motor of schoner. In juli 2016 wil het college de toegangseisen aanscherpen tot Euro VI.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3478 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *