Euro 6 voor Opel bestelauto’s

De basismotor voor de Vivaro is nu de 70 kW/95 pk 1.6 CDTI met een koppel van 260 Nm. Het gemiddelde verbruik van 6,2 l/100 km en de uitstoot van 164 gram CO2 per kilometer zijn nog hetzelfde.

De nieuwe, sterkere 1.6 biturbo CDTI is beschikbaar met 92 kW/125 pk en 107 kW/145 pk. Het verbruik blijft bij de versie van 125 pk volgens Opel steken op 5,7 l/100 km diesel, wat overeenkomt met 149 gram CO2 per kilometer. Dit is een wel heel zuinige waarde, die Opel hier opgeeft.

De krachtigste versie verbruikt 6,4 l/100 km met een uitstoot van 167 gram CO2 per kilometer. De drie motoren zijn voorzien van Start/Stop en een handgeschakelde zesversnellingsbak. Dankzij Opels Blue Injection SCR-systeem voldoen ze aan de emissienorm Euro 6. Dit wil zeggen dat Opel om Euro 6 te halen dus ook een Ad Blue Systeem nodig heeft.

De Vivaro biedt meer features, zoals het keyless entry-systeem voor nog meer comfort en het verbeterde infotainmentsysteem Navi 50. Het interieur straalt elegantie uit dankzij de antracietkleurige bekleding ‘Connect Black’.

Movano en Combo

De Movano Combi en Movano Bus zijn ook beschikbaar met twee nieuwe 2,3-liter biturbo dieselmotoren. Dankzij Opels BlueInjection nabehandelingssysteem voor uitlaatgassen, voldoen deze motoren aan de strikte emissienorm Euro 6.

De krachtigste motor in de Movano Combi levert nu 125 kW/170 pk en 380 Nm koppel. Dat is 20 Nm en 7 pk meer dan de vorige Movano Combi. Tegelijkertijd is het verbruik met 0,1 l/100 km verlaagd. Een nieuwe 145 pk 2,3-liter biturbo voor de Movano Combi levert eveneens een koppel van 360 Nm, terwijl het verbruik verlaagd is tot gemiddeld 6,3 l/100 km.

Betere prestaties in combinatie met een lager verbruik en meer aandacht voor het milieu zijn het uitgangspunt voor de nieuwe motoren van de Opel Combo Tour. 1,6-liter CDTI turbodiesels met 70 kW/95 pk en 88 kW/120 pk, die voldoen aan de Euro 6-norm, vervangen de vorige 66 kW/90 pk- en 77 kW/105 pk-motoren. Beide versies zijn uitgerust met Ecoflex-technologie en start/stop.

Behalve het start/stop-systeem omvat de Ecoflex-technologie voor de nieuwe motoren een nieuwe intelligente dynamo met terugwinning van alle remenergie, een variabele oliepomp, olie met lage wrijving, banden met lage rolweerstand en een aerodynamisch pakket. Dit helpt allemaal om de uitstoot te verlagen.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.