Eerste autonoom rijdend truckkonvooi in Nederland

Scania werkt al enige tijd aan autonoom rijdende trucks en het probeert aan te tonen dat met in konvooi rijdende trucks grote operationele en milieuvoordelen te behalen zijn. Daartoe heeft Scania tot dusverre zo’n twintig miljoen testkilometers afgelegd, echter voornamelijk in Zweden.

Ook TLN is een voorstander van de proeven met konvooi rijden: “Het is zuiniger, veiliger en efficiënter dan conventioneel rijden. Voor het ministerie van Infrastructuur en Milieu is de zelfrijdende vrachtauto dan ook een van de speerpunten voor transport en logistiek in Nederland en Europa.”

Minister Schultz: “Zelfrijdende voertuigen bieden grote kansen om onze mobiliteit makkelijker, veiliger en schoner te maken. Het is belangrijk dat we leren door te doen; kennisinstellingen, bedrijven en overheid kunnen zo de ontwikkeling daadwerkelijk verder brengen. Vandaag laten we zien dat we de ambitie hebben om ook in toekomst tot een van de beste logistieke landen te behoren.”

Wetswijziging

Om het daadwerkelijk mogelijk te maken in een platoon of konvooi te rijden zijn wijzigingen in de Nederlandse en Europese wet- en regelgeving nodig. Eind januari heeft minister Schultz van Haegen aangegeven dat zij de wetgeving zodanig aanpast dat grootschalige testen mogelijk zijn. In principe kan de sector morgen beginnen met proeven. Voor deze demonstratie heeft de RDW, na grondige tests, ontheffing verleend. De waarborging van de verkeersveiligheid is hierbij een belangrijk criterium geweest.

Leider

Bij een konvooi autonoom rijdende vrachtauto’s, ook bekend onder de Engelse naam platooning, of gekoppeld rijden, rijden vrachtauto’s die elektronisch aan elkaar gekoppeld zijn achter elkaar. De voorste vrachtauto fungeert als leider voor de andere voertuigen. Totdat zij aansluiten bij de platoon, bestuurt iedere chauffeur zelfstandig zijn voertuig. Remt de eerste vrachtauto in de platoon af, dan remmen alle vrachtauto’s real-time met dezelfde dosering af. Wanneer een nieuwe truck een platoon nadert of invoegt, dan wordt er automatisch contact gemaakt met de andere vrachtwagens.

In de toekomst hebben de chauffeurs in de volgauto’s de mogelijkheid om iets anders te doen. De chauffeur heeft echter altijd de controle over zijn eigen wagen. Hij kan altijd beslissen een konvooi te verlaten en zelfstandig te gaan rijden.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3495 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *