Duurzamer en nog meer kostenbewust

Maar de omzet – de prijs die de klant bereid is te betalen – stijgt niet hard genoeg mee, de kosten echter wel. Daarom is in de zware sector – want er is meer dan vrachtauto’s alleen – de aandacht voor de kostenposten van strategisch belang, zelfs dagelijkse kost voor iedere ondernemer en manager in de branche van truck, trailer, bus, speciaal vervoer en andere onder de noemer van de ‘zware jongens’ te vatten transportmiddelen.

Eén van die kostenposten is de aftersales, kortom al die zaken die de vrachtauto, de autobus of ander zwaar vervoermiddel rijdend houden. Want stilstand levert een ontevreden klant op, leidt vaak tot boze medeweggebruikers, kost altijd geld en komt bovenal altijd ongelegen. En bij die aftersalesactiviteiten zijn vele toeleveranciers betrokken. Of het nu gaat om de dealer van het merk, de brandstof- en oliemaatschappij, de bandenleverancier, de schadehersteller en/of de carrosseriebouwer. Trainers en opleiders, gereedschappen- en equipmentleveranciers, verzekeraars, toeleveranciers van bijvoorbeeld hydraulische apparatuur, lakken, oliën et cetera.

Die hele aftersalesorganisatie krijgt te maken met een nieuwe dimensie: Euro VI. Dit vergt veel meer van voertuig, klant, dealer en universeel dan we tot dusverre in deze branche gewend waren. Deze editie van Aftersales Truck laat dat zien.

Wensink, een van de grootste Mercedes- dealers van ons land, toont aan dat Euro VI een nieuw tijdperk inluidt in truckonderhoud en aftersales van bedrijfswagens. Op alle fronten moeten dealer en klant beter presteren om tot een schonere, maatschappelijk duurzamer en tegelijkertijd winstgevender wagenparkbeheer te komen. Het draait kortweg gezegd om de centen. Iedere cent is er één, aan de opbrengstenkant en aan de kostenkant. Goed onderhoud beperkt de kans op kostbare stilstanduren. Kortom, aftersales is een centenkwestie.

In diverse Europese landen wordt de eurocent in de ban gedaan. Ze komen niet meer in roulatie of worden zelfs niet meer gemaakt. De cent is te kostbaar, stelt Brussel. Dat geldt andersom ook voor de transport- en trucksector. Iedere cent is inderdaad erg kostbaar en hoort daarom in uw kassa thuis, op uw bankrekening en niet als onnodige bijdrage aan de kilometerkostprijs. Centen zijn uw kostbaarste bezit, koester ze, ook binnen uw aftersales.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Jos Veldhuisen has 20 posts and counting. See all posts by Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.