Discussie rond colonnevorming vrachtverkeer

Op snelwegen met veel vrachtverkeer ontstaan vaak colonnes met dicht op elkaar rijdende vrachtauto’s. Voor in- en uitvoegend verkeer kan dat problemen opleveren. Maar ook vrachtautochauffeurs kunnen in moeilijkheden komen door automobilisten die zenuwachtig een gaatje zoeken om in- of uit te voegen. Daarnaast is het dicht op de voorganger rijden gevaarlijk als er plotseling wordt geremd.

De meest gehoorde suggestie is dat weggebruikers meer afstand moeten houden en dat daar strenger op moet worden gecontroleerd. Om weggebruikers te helpen kan met merktekens op de weg de benodigde afstand worden aangegeven. Belangrijk is ook dat automobilisten vanaf een oprit met voldoende snelheid invoegen en niet tot het laatste moment wachten met uitvoegen.

Colonnes door inhaalverboden

In veel reacties is er terecht gewezen op dat inhaalverboden voor vrachtauto’s colonnevorming in de hand werken. TLN pleit ervoor de inhaalverboden dynamisch te maken, dus afhankelijk van de daadwerkelijke verkeersintensiteit op een traject. Dit zorgt volgens TLN voor een grotere dynamiek in het verkeer, waardoor de kans op colonnevorming en concentratieverlies bij chauffeurs afneemt.

Ook aan de wegen zelf kan volgens betrokkenen het nodige worden gedaan. Invoegstroken kunnen langer worden gemaakt, zodat zware vrachtauto’s meer tijd hebben om op snelheid te komen alvorens in te voegen. Voor het soepeler laten invoegen van alle verkeer bepleit TLN het laten doorlopen van de invoegstrook in de rechter rijstrook. Op een aantal drukke snelwegen met veel vrachtverkeer is de aanleg van een derde rijstrook noodzaak, zegt TLN. Bijvoorbeeld op de A27, de A15, de A1 en de A67. Deze wegen staan al lange tijd in de wensenlijst van TLN voor selectieve capaciteitsuitbreiding van het wegennet.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3492 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *