Designwerk komt met 1 MWh batterijcapaciteit

Het Zwitserse Designwerk, een pionier op het gebied van elektrische trucks dat deel uitmaakt van de Volvo Group, komt met een batterijpakket van een megawattuur dat in een trekker kan worden ingebouwd.

Het bedrijf zegt dat de efficiency van de aandrijflijn beduidend beter is dan die van een waterstoftruck, een diesel, of een vergelijkbare vrachtwagen die op synthetische brandstof rijdt. Van de megawattuur batterijcapaciteit, is 864 kWh daadwerkelijk bruikbaar. Volgens Designwerk kan met een transport met een GVW van 42 ton, een actieradius van 576 km gehaald worden. En reken je kilowatturen terug naar liters diesel, dan is de nieuwe elektrische truck 52% zuiniger, zegt Designwerk.

In het geval dat deze truck kan worden opgeladen met een vermogen van 350 kW, dan is de megawattuur-batterij in 100 minuten weer tot 80% opgeladen. “Dus dan kun je in een ploegendienst gaan rijden”, zegt Designwerk. De trekker is een drie-asser met een sleepas waar dus een deel van het batterijpakket achter de cabine is gebouwd. Designwerk verwacht de eerste trucks eind volgend jaar te kunnen leveren.    

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3491 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *