Delhaize test Ford op blend van waterstof en diesel

De Belgische supermarktketen Delhaize start praktijkproeven met een nieuwe Ford truck die rijdt op een mengsel van dieselolie en waterstof. Deze techniek is ontwikkeld door het Britse CMB.TECH en de truck is in eigendom van Van Moer Logistics, dat bekijkt of het tezijnertijd zijn hele vloot op deze techniek overschakelt.

Bij alle betrokken partijen valt dezelfde summiere uitleg te vinden, waar we niet veel wijzer van worden. Het ziet ernaar uit dat er sprake is van een blend, waarvan de verhouding niet geopenbaard wordt, wellicht omdat afhankelijk van de belasting van de dieselmotor varieert. Wel wordt duidelijk dat d Britse techniek de dieselmotor van de Ford tot zestig procent minder CO2 laat uitstoten. De uitstoot van NOx daalt volgens betrokkenen met zeventig procent, wat ook weer een positieve uitwerking heeft op het verbruik van Adblue. Het Britse CMB.TECH ontwikkelde voor dit project de waterstoftanks, veel software, het inspuitsysteem met bijbehorende regel-elektronica en de Ford kreeg een nieuw frontje, en werd hoogstwaarschijnlijk wat zwaarder, ook al zijn de waterstoftanks van versterkt koolstofvezel gemaakt.  

Supermarktdistributie

De dual fuel waterstoftruck zal ingezet worden voor transport tussen het distributiecentrum van Delhaize in Zellik en supermarkten in de regio Antwerpen. Het testen van deze eerste CMB.TECH waterstoftruck is een eerste stap naar een snelle opschaling en uitrol van meer soortgelijke trucks op Europese wegen in 2022, zeggen de betrokken bedrijven.

Schaalvergroting

Jo Van Moer, oprichter en CEO Van Moer Logistics: “De dual fuel functionaliteit maakt deze truck juist zo interessant, het doel is om 100% op waterstof te rijden, maar in het dagdagelijkse leven op de baan moet je rekening houden met onvoorspelbare factoren zoals files en wachturen. Dankzij de dieselreserve hoeven we ons geen zorgen te maken dat de truck in het midden van zijn rit zonder brandstof valt. Door deze technologie toe te passen op de nieuwe vrachtwagens die we vandaag kopen, kunnen we op de gebruikelijke manier blijven werken, maar maken we de schaalvergroting van waterstoftankstations en de bijbehorende infrastructuur mogelijk.” Van Moer heeft een bedrijf dat 500 vrachtwagens telt.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3310 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.