Datum invoering smart tacho 2 bekend

De technische specificaties van smart tacho 2 zijn op 30 juli 2021 gepubliceerd. Daarin is bepaald dat vanaf 21 augustus 2023 de smart tacho 2 verplicht wordt op nieuw geregistreerde voertuigen. Voor bestaande voertuigen die internationaal transport verrichten geldt een retrofitplicht, dat wil zeggen dat zij vanaf een bepaalde datum ook de nieuwste versie smart tacho moeten hebben. Dat meldt TLN.

Voor voertuigen met een analoge en digitale tachograaf is die datum uiterlijk 31 december 2024 voor voertuigen met een smart tacho 1 is het uiterlijk 21 augustus 2025. Volgens TLN komen er meer mogelijkheden om bijvoorbeeld de smartphone en het dashboard te koppelen met de tachograaf. Dit alles zal het gebruiksgemak en de zichtbaarheid van de tachograaf verbeteren waardoor veel onnodige bedieningsfouten voorkomen kunnen worden, verwacht TLN.

Wat verandert er

De tachograaf zal in de toekomst niet alleen gebruikt worden voor de handhaving van de rij- rusttijden maar ook voor de handhaving van cabotage en posting (detachering). Om die reden zal de smart tacho 2 een aantal nieuwe functies hebben. Verder zal een aantal extra beveiligingsaspecten worden toegevoegd en kan de controleur meer informatie via de DSRC op korte afstand uitlezen. De smart tacho 2 heeft in vergelijking met de smart tacho 1 de volgende extra functies:

Grenspassages worden automatisch geregistreerd (nb vanaf 2 februari 2022 tot het moment dat de smart tacho 2 in het voertuig zit, moet dit handmatig gebeuren)

Een nieuwe functie om het laden/lossen van het voertuig te registreren

Bij het selecteren van de nieuwe functie laden/lossen volgt automatisch de registratie van de positie van het voertuig

Bij de selectie van begin en einde land zal automatisch het land weergegeven worden waar het voertuig zich bevindt.

Het GNSS-signaal wordt extra beveiligd (Global Navigation Satellite System)

Er is een extra bewegingssignaal aanwezig

De DSRC-gegevens worden uitgebreid met de maximale rijtijd, die dus op afstand uitgelezen kan worden. 

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3270 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.