DAF en TNO demonstreren platooning

De samenwerkende partijen onderzoeken of ze de tien procent brandstofbesparing kunnen halen die hiermee in theorie te bereiken is. Daartoe moet goed bekeken worden welke onderlinge afstand de trucks moeten handhaven. Bij deze test was dit een seconde. Scania demonstreerde een anderhalve maand geleden een praktijkproef met een afstand van 1,3 seconde.

De chauffeur in de tweede vrachtwagen hoeft in principe niet meer te sturen. Dit is een duidelijk verschil met de Scania-test van onlangs. Daar moesten de chauffeurs nog wel zelf blijven sturen. Naast gas geven en remmen gaat ook het sturen met de TNO-DAF’s automatisch. Maar de chauffeur moet als finale controle wel aan boord blijven. Chauffeurs, zo benadrukten betrokkenen, blijven ook in het platooning tijdperk nodig. Ook overheden zijn erg geïnteresseerd in dit project. Minister van Infrastructuur en Milieu, Schultz van Haegen en de Belgische Federaal Minister van Mobiliteit, Jacqueline Galant waren bij de demonstratie aanwezig.

2-Truck Platooning

Beide partijen beogen om geautomatiseerd 2-Truck Platooning vóór 2020 op de openbare weg mogelijk te maken. Dat is dus een truck minder dan Scania vorige maand liet zien. DAF en TNO denken dat een platoon bestaande uit twee trucks verreweg het vaakst voor zal komen.

TNO werkt samen met de industrie en overheid aan de technologie die het geautomatiseerd rijden voor personenauto’s en vrachtwagens op de openbare weg praktisch mogelijk moet gaan maken. De EcoTwin-demonstratie is een onderdeel van het vijfjarig 2-Truck Platooning programma met als doel een nog efficiënter, zuiniger, schoner en veiliger wegtransport in de toekomst. Naast technologie en veiligheid zal in dit programma de komende jaren aandacht worden besteed aan regelgeving, logistieke inpassing en maatschappelijke acceptatie.

Diverse partijen vanuit de industrie, logistieke sector en de overheid werken samen in de verschillende onderdelen van het 2-Truck Platooning-programma. De verwachting is dat voor 2020 bij vervoerders de eerste vrachtwagens met Truck Platooning veilig op de Nederlandse snelwegen rijden. “We willen eerst laten zien dat automated platooning met twee trucks technisch haalbaar is, aldus TNO. “Het is de eerste stap in het vijf jarig programma met als doel dit nieuwe logistieke concept technisch en wettelijk mogelijk te maken op het Nederlandse wegennet. Een vervolgstap is het testen van 2-Truck Platooning op de Rotterdamse Maasvlakte. Het Havenbedrijf Rotterdam en TLN zijn bij deze fase betrokken, maar ook het ministerie van I&M. De logistieke sector in de breedte kijkt met belangstelling naar de mogelijkheden die deze nieuwe technologie te bieden heeft.”

Draadloze communicatie

De Ecotwin-demo die de opening van de Automotive Week opluisterde, is vooral gericht op het tonen van de technische conceptontwikkeling. De demonstratie laat zien dat het tweede voertuig technisch in staat is om het voorliggende voertuig automatisch op korte afstand (minder dan een seconde) te volgen. Dit kan doordat ze via draadloze communicatie onderling verbonden zijn en het tweede voertuig kan hiermee automatisch gas geven, remmen en sturen.

Binnen het project is de doelstelling om de beide vrachtwagencombinaties zo dicht mogelijk achter elkaar te laten rijden, waardoor op termijn brandstofbesparingen van tienprocent mogelijk worden en daarmee gelijke reducties in de uitstoot van CO2. Ron Borsboom, directeur Productontwikkeling van DAF Trucks: “Als truckproducent onderzoeken we voortdurend mogelijkheden om onze toonaangevende positie op het gebied van brandstofefficiency en dus lage CO2-emissies verder te verbeteren. Platooning behoort tot de veelbelovende technologieën en draagt bovendien bij aan algemene efficiency.”

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3495 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *