Dachser start met grensoverschrijdende LZV

De Dachser vestiging in Zevenaar heeft zijn vaste lijndienst wagenpark uitgebreid met een Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie (LZV) voor grensoverschrijdend vervoer naar Duitsland. De nieuwe zogenaamde ecocombi biedt 30% extra ruimte en draagt daardoor bij aan de milieudoelstellingen.

Sinds 2009 maakt Dachser in Nederland al gebruik van ecocombi ’s, schrijft het bedrijf. Vanaf heden rijdt er ook dagelijks een LZV op de een van de vaste lijnen naar de Dachser vestiging in Frankfurt, Duitsland.

Met LZV’s kan er wel 30% meer volume per rit worden geladen. De extra capaciteit vergt iets meer brandstof, maar daar staat tegenover dat Dachser jaarlijks op deze route 124 ritten uitspaart wat neerkomt op 60.750 kilometer. Dit bespaart 20.000 liter diesel en vermindert de CO2-uitstoot met 63.400 kg (kooldioxide-equivalent, well-to-wheel).

Wetgeving

In Duitsland zijn niet alle combinaties toegestaan en is de wetgeving anders dan in Nederland. Zo geldt er in Nederland bijvoorbeeld een andere regel met betrekking tot de draaicirkel ten opzichte van Duitsland. De TÜV-goedgekeurde LZV van Dachser is een motorwagen-dolly-oplegger van 25 meter lang met een gewicht van circa 13 ton. Hij heeft een extra wisselbak met een laadvermogen van circa 7 ton. De Mercedes Actros ecocombi heeft een draaicirkel van slechts 12,5 meter en is uitgerust met een Wabco weegsysteem en een achteruitkijkend camerasysteem. Daarnaast zijn de chauffeurs opgeleid middels een theorie- en praktijkexamen bij het CBR en voldoen hiermee aan alle vereisten.

Deachser zegt te verwachten dat de nu al sterke groei van het aantal ecocombi ’s nog verder zal toenemen. De stijgende dieselprijzen en eerdergenoemde besparingen dragen daar zeker aan bij. We zijn dan ook al bezig met het opzetten van een nieuwe LZV-lijn naar Duitsland.”

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong heeft nog 2879 geschreven. Meest recente artikelen van Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *