D-TEC ontwikkelt nieuwe luchtvering met VDL Weweler

Trailerfabrikant D-TEC is ‘leading customer’ in de ontwikkeling van een nieuwe veersysteem, dat is ontwikkeld door VDL Weweler. D-TEC test het systeem in de praktijk. Het is in zowel negen, als tien tons uitvoering geschikt voor alle trailers, dus niet alleen voor D-TEC.  Op de IAA werd dit systeem bij de Innovation Award, tweede bij de categorie chassis.

Het luchtveersysteem MBS OMEGA bevat volgens D-TEC een revolutionaire omega-vormige veerstalen draagarm, die het mogelijk maakt om een extreem licht veersysteem te bouwen. Met een gewicht van ongeveer 100 kilo per as is het MBS OMEGA-systeem momenteel het lichtste veersysteem in Europa. Dit systeem bespaart daardoor tot 90 kg per trailer.
De ophanging is gestandaardiseerd, zodat er één type is dat toepasbaar is op alle soorten chassis. Bij D-TEC gaat het dan om mesttrailers, containerchassis en kippertrailers.

Standaardiseren

D-TEC directeur Gerrit van Vlastuin is verguld met het nieuwe systeem: “Bij onze trailerproductie hebben we altijd twee typen veersystemen gehad voor 9 of 10 tons assen. Met deze nieuwe MBS OMEGA luchtveersysteem kunnen we dit terugbrengen naar één systeem, waarmee we onze productie verder kunnen standaardiseren. Bovendien is het productieproces om het luchtveersysteem aan de chassisbalk te bevestigen ook een stuk eenvoudiger.”

Van Vlastuin ziet daarnaast ook verschillende voordelen voor de eindgebruikers. “Deze chassis zijn nu veel makkelijker en sneller te onderhouden, omdat men overal veel makkelijker bij kan en er minder onderdelen nodig zijn.”

Dankzij het lage gewicht van het veersysteem vermindert ook nog eens de CO2-uitstoot. Dit sluit goed aan bij de uitgangspunten van D-TEC om trailers te produceren met een laag leeggewicht D-TEC test op dit moment het nieuwe veersysteem bij een bestuurbare tankoplegger met een aslast van 10 ton, de zwaarste toepassing die de trailerbouwer heeft. De resultaten van deze test zien er goed uit en we willen dit graag verder uitrollen in onze productontwikkeling en productie’, aldus Gerrit van Vlastuin.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3408 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.