Cummins beproeft waterstof in verbrandingsmotor

Twee jaar geleden nog onthulde Cummins dat het een brandstofcel ontwikkelde voor toepassing in vrachtwagens. Dus een elektrische truck die ‘stroom’ betrekt van een brandstofcel. Maar nu gaat Cummins ook waterstof rechtstreeks verbranden in een dieselmotor.

Daarbij kiest Cummins ervoor om met een 6,7 liter motor en met een 15 liter motor aan de proeven te beginnen. Dit is opmerkelijk, omdat bijna niemand dit nog heeft aangedurfd. Alleen DAF Trucks presenteerde zowel in Eindhoven als Malaga een prototype waarmee het ook wil gaan testen met waterstof als brandstof. Daarvoor heeft DAF een nieuwe cilinderkop ontwikkeld, met bougies en met een lagere compressieverhouding dan we van de diesel gewend zijn. DAF geeft toe dat dit project zich in een beginstadium bevindt en dat we zeker voor 2025 geen resultaten hoeven te verwachten. De Eindhovense fabrikant is beducht dat Europese overheden de verbrandingsmotor ‘te snel bij het grofvuil’ willen zetten en ziet deze ontwikkeling als een veelbelovend alternatief. 

Cummins

De Amerikaanse motorenfabrikant Cummins zegt al de nodige ervaring te hebben met motoren die op gassen lopen. Zo kunnen truckfabrikanten al sinds jaren een LNG-motor bij Cummins bestellen, met twaalf liter inhoud, die 400 pk levert. Pikant gegeven is dat de Amerikaanse zustermerken van DAF, Peterbilt en Kenworth, deze motor aan hun klanten aanbieden, maar DAF wil niets van LNG weten.  Bij het nu gestarte nieuwe project zegt Cummins dat het uitsluitend groene waterstof wil gebruiken en de producent erkent dat dit een tot nu toe niet bestaande brandstof is.

Vooralsnog maakt Cummins dus twee testmotoren gereed voor deze nieuwe brandstof. Cummins wil hiermee in 2025 zo ver zijn, dat de motoren aan truckfabrikanten kunnen worden aangeboden.  Over trekkracht en vermogens wordt net als bij DAF nog helemaal niet gesproken, wel over de CO2-neutraiteit van het uitlaatgas van deze verbrandingswijze.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.