Cummins begint test met waterstof als brandstof

De Amerikaanse motorenproducent Cummins zegt te zijn begonnen met het testen van waterstof als brandstof. In een bestaande motor wordt waterstof als gas ingebracht en verbrand.

“We proberen al onze motorconcepten met deze brandstof om te komen tot een optimaal vermogen, een zo laag mogelijke frictie en een zo hoog mogelijke warmte-efficiency. Typische compromissen op het gebied van efficiency waar je mee te maken wanneer je een motor die normaliter draait op diesel of gas willen we zien te vermijden. We hebben hier al flinke vorderingen mee gemaakt en we zijn optimistisch over de kwestie of we met deze motor de markt op kunnen”, zegt Cummins.   

Na een periode op de testbank, beoogt Cummins de waterstof-motor in te bouwen in vrachtwagens die zowel op de weg als i het terrein aan het werk moeten. De fabrikant ziet het ontwikkelen van waterstof-techniek als een logische stap, waarbij Cummins benadrukt ook bezig te zijn met brandstofcel-techniek, batterij-elektrische techniek en met hernieuwbaar gas als brandstof. Het bedrijf houdt zich ook bezig met de tijdelijke opslag van waterstof als brandstof. Cummins bouwt voor tal van vrachtwagenmerken dieselmotoren.

DAF

Bij de introductie van de nieuwe DAF-truckgeneratie, toonde het merk uit Eindhoven ook een prototype dat is uitgerust met een conventionele motor die geschikt is gemaakt voor de verbranding van waterstof. Zoals bekend bouwt DAF zijn motoren niet alleen voor zichzelf, maar ook voor concern-zusjes Peterbilt en Kenworth.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 2932 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

One thought on “Cummins begint test met waterstof als brandstof

  • 15 juli 2021 om 10:47
    Permalink

    In mijn ogen is dit de toekomst. Een schone alternatieve brandstof voor verbrandingsmotoren . Minder disrupting dan elektrisch rijden. Bestaande techniek die verfijnd wordt daar geloof ik in en met mij vele anderen. Reden, weinig veranderingen in het proces van motoren/machines bouwen en dan met name buiten de techniek om. Zeker in het lange afstandsvervoer is dit een uitkomst. Treinen, vliegtuigen , yellow machines , schepen, etc. etc. Een keur aan gebruikers zullen dit alternatief omarmen

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *