Met steun van de Zweedse Energy Agency ontwikkelde Volvo Trucks dit nieuwe concept. Het resultaat van een onderzoeksproject dat vijf jaar duurde met als doel het produceren van zuinigere bedrijfswagencombinaties.
Een van de sleutelfactoren achter het lage brandstofverbruik is de verbetering van maar liefst 40% in aerodynamische efficiency, zegt Volvo. “We hebben de gehele combinatie zoveel mogelijk geoptimaliseerd voor een betere aerodynamica. We maken bijvoorbeeld gebruik van camera’s in plaats van buitenspiegels. Dit verlaagt de luchtweerstand, zodat er minder energie nodig is voor de aandrijving van de truck”, verklaart Volvo Trucks. Camera’s in plaats van spiegels zijn overigens allesbehalve nieuw.
Naast de aerodynamische verbeteringen is de concepttruck voorzien van nieuw ontwikkelde banden met een lagere rolweerstand. De trailer weegt twee ton minder dan een vergelijkbare referentietrailer. Dit betekent een lager brandstofverbruik of een hoger laadvermogen. Ook een verbeterde aandrijflijn maakt deel uit van het project. In het najaar van 2015 zijn er testritten uitgevoerd in Zweden.”
Er wordt al sinds 2011 aan de Volvo Concept Truck gewerkt. Het doel is een efficiencyverbetering van 50% in het internationaal transport.