Chanje bouwt volledig elektrische bestelauto

Uitgesproken als het Engelse “change” staat Chanje er op de bestelautomarkt niet helemaal alleen voor. Branchegenoot FDG Electric Vehicles uit Hong Kong investeerde al een miljard dollar in de nieuwe start-up.

Zelfdragend

De grote bestelauto is qua uiterlijk duidelijk afgeleid van de Mercedes Sprinter, die tenslotte ook is bedoeld voor tal van afzetmarkten wereldwijd, dus ook Europa. De eerste bestelauto’s zullen volgens Chanje in het vierde kwartaal van dit jaar gereed zijn. Net als de Sprinter is er bij de Chanje sprake van een zelfdragende carrosserie, en dat komt zeker in de VS niet vaak voor in deze klasse.

Het GVW zou maximaal 7,5 ton kunnen bedragen en het laadvolume 19 kuub. Dat zijn hele fraaie en handzame cijfers. De actieradius bedraagt afhankelijk van de belading zo’n 160 kilometer. Chanje heeft het idee om ook busversies van hun nieuwe voertuig te gaan bouwen.

Introductie

Over een introductiemoment van de Chanje in Europa is nog niets bekend. Maar het heeft er alle schijn van dat dit de ‘Tesla’ van de bestelautowereld gaat worden. Op zijn vroegst dit najaar kunnen we de e-Crafter van Volkswagen verwachten. Ongetwijfeld komt er dan ook snel een elektrisch aangedreven Sprinter van Mercedes.

 

 

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3104 posts and counting. See all posts by Tim de Jong