Carrier onthult duurzaamheidstrategie 2025

Wanneer het koudemiddel R404A verboden wordt, dan zegt Carrier Transicold daar klaar voor te zijn. “We ontwikkelen een nieuwe generatie machines die alleen bij nieuw aflevering met een natuurlijk koudemiddel afgevuld wordt. Bovendien werkt Carrier Transicold met machines die voorzien zijn van Edrive.

Hiermee zijn de distributieriemen in de machine verleden tijd en wordt de compressor aandrijving elektrisch overgebracht. Alleen al daarmee besparen Edrive-koelmachines van Carrier Transicold op jaarbasis enorme hoeveelheden CO2-uitstoot.” Daarnaast is de Edrive technologie volgens Carrier stiller en geeft een hogere betrouwbaarheid en een efficiëntere voertuiginzet.

Carrier Transicold doet daarnaast al ervaring op met de Naturaline machines, die hun werk doen in de reefers en die alleen bij nieuw aflevering met een natuurlijk koudemiddel afgevuld worden. Het duurt niet lang voordat deze techniek ook beschikbaar komt in machines die bedoeld zijn voor trailergebruik, verwacht Carrier.

Onderzoek naar Shell GTL

Ten derde komt Carrier Transicold met een speciale Supra truck-range koelmachines die voorzien is van nieuwe dieselmotoren die voldoen aan de Stage IV uitlaatgasnormering. Nieuw daarbij is dat deze nieuwe motoren ook voldoen aan de Stage V normering, die pas in 2019 van kracht wordt.

Naast bovenstaande eigen ontwikkelingen is Carrier Transicold met Shell en St. van den Brink een onderzoek gestart met de synthetische brandstof GTL van Shell. Deze brandstof maakt Shell uit aardgas, is veel schoner en zorgt voor een beter brandstofverbruik en voor schonere uitlaatgassen. Shell zegt dat bij deze brandstof de rook- en roetuitstoot bijvoorbeeld bij een koude start, verdwijnt.

Een ideale toepassing voor GTL zijn de bestaande koelmachines omdat er geen extra aanpassingen noodzakelijk zijn aan de koelmachine. Zoals in de eerste testresultaten al is vastgesteld, is er direct een aanzienlijke reductie van de uitstoot. Shell zegt verder dat een toepassing van GTL bij nieuwe koelmachines met schonere dieselmotoren (Stage IV en V) zoals die nu beschikbaar zijn in de nieuwe Carrier Supra range, een nog verdere verlaging van de uitstoot geeft. Deze koelmachines komen daardoor op een uitstoot die vergelijkbaar is aan de Euro V normering voor trucks.

GTL is biologisch afbreekbaar en is niet toxisch. De nieuwe brandstof is in de gehele keten van producent tot gebruiker schoner. GTL is in Nederland al op enkele plaatsen verkrijgbaar. Het netwerk van verkooppunten zal op korte termijn flink worden uitgebreid.

Carrier Transicold werkt met al deze methodes actief mee aan een schoner wegvervoer. In 2025 is zero emission één van de doelstellingen en Carrier Transicold toont met deze technieken aan dat ze verder op dit spoor inzetten naar het verduurzamen van het wegvervoer of welke logistieke operatie dan ook waar Carrier Transicold bij betrokken is.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3481 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *