Calais: TLN pleit voor coulance Inspectie

De afgelopen dagen zijn Nederlandse vervoerders zwaar getroffen door de blokkades en stakingen in Calais, zegt TLN. De wachttijden voor vervoerders liepen op tot wel tien uur. Chauffeurs werden hierdoor geconfronteerd met ‘een groot aantal onveilige situaties’.

Bovendien loopt een deel van de chauffeurs ook nog eens het risico op een boete voor overtreding van de rij- en rusttijdenregeling, doordat zij in de file langer hebben ‘doorgereden’ dan formeel is toegestaan, aldus TLN.

De organisatie doet daarom een klemmend beroep op minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu om bij de Commissie in Brussel ervoor te pleiten dat de ruimte die de wet biedt voor coulance bij onvoorziene omstandigheden in de handhaving van de rij- en rusttijden ook daadwerkelijk gebruikt wordt.

28 dagen-regeling

Sinds de invoering van de digitale tachograaf kan bij een controle op de rij- en rusttijden van een chauffeur iedere overtreding tot op de seconde worden uitgelezen. Europese regelgeving stelt dat bij een controle de tachograaf tot 28 dagen terug mag worden uitgelezen.

TLN vreest dat chauffeurs de komende 28 dagen in Europa beboet gaan worden voor ‘overtredingen’ als gevolg van de stakingen in Calais. TLN pleit dan ook voor coulance in de handhaving van de rij- en rusttijden voor vervoerders die kunnen aantonen dat ze de afgelopen dagen in Calais zijn geweest en hinder hebben ondervonden van de stakingen en blokkades.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3478 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *