Britten boos om versoepeling cabotageregels

Transportbedrijven in het Verenigd Koninkrijk protesteren op sociale media tegen de nieuwe regels van hun regering die buitenlandse vrachtwagens toestaat meer ritten in het land uit te voeren dan de drie die de huidige cabotagewet toestaat.

Onze Britse collega’s daar sluiten zich aan bij harde conclusies van hun lezers dat dit een klap is in het gezicht van het Britse wegtransport. Omdat de Britse regering vreest dat de schappen van winkels niet vol komen voor kerst vanwege het chauffeurstekort, laat Londen buitenlandse vervoerders meer ritten uitvoeren dan de drie die de cabotagewet nu toestaat. Britse vervoerders schrijven nu dat hun werk wordt afgepakt door Oost-Europese chauffeurs die onder de prijs werken. “Net nu de tarieven een beetje de kant op gaan die we met z’n allen willen.”

De Britse TLN, de RHA, is wat diplomatieker, want zij ziet waarschijnlijk wel dat er problemen dreigen te ontstaan in de drukke decembermaand. Niettemin is ook zij tegen de plannen. Opvallend in de reacties, ook die van de RHA, is dat de Britten steeds wijzen op het feit dat de buitenlandse vervoerders in het VK niet zullen tanken, omdat de diesel buiten het VK veel goedkoper is.

Een van de vervoerders zegt dat het beter zou zijn geweest om de eisen die de regering aan Britse vervoerders en chauffeurs stelt, te versoepelen, waardoor meer chauffeurs aan het werk zouden kunnen en buitenlandse vervoerders niet nodig zouden zijn. Wellicht is dit vanuit veiligheidsoogpunt een stapje te ver voor de Britse regering, die bekijkt of de cabotageregels voor een periode van een half jaar versoepeld kunnen worden.  

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.