Bonden tegen filmen chauffeurs tijdens werk

Volgens FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen voegt de proef weinig toe aan wat er al bekend is. Werkdruk, vermoeidheid en afleiding van chauffeurs zijn de grootste risicofactoren. Dat bleek niet al te lang geleden nog eens uit onderzoek naar vrachtwagenongelukken door de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Vanzelfsprekend willen de vakbonden ook dat de veiligheid zo veel mogelijk vergroot wordt. Maar de meerwaarde van deze proef zien de bonden niet, zeggen ze. Sterker nog, volgens de vakbonden voegt het alleen maar stress toe aan het werk van de chauffeur. Bovendien vrezen FNV en CNV dat de gegevens gebruikt worden om chauffeurs af te rekenen op hun rijgedrag in plaats van hen waar nodig te coachen. Veel te vaak worden de bonden geconfronteerd met een afrekencultuur binnen de transportbedrijven, waar alles draait om zo laag mogelijke kosten en het maken van zoveel mogelijk uren, zeggen ze.

Het zou volgens de bonden beter zijn als TVM de praktijk van de rij- en rusttijden op de planningsafdelingen van transportondernemingen eens grondig onder de loep zou nemen en er meer sociaal gepland gaat worden zodat de chauffeur goed uitgerust weer op pad kan. Er zit al controleapparatuur in de vrachtwagencabines. Nog meer apparatuur zorgt voor nog meer afleiding en stress en daar zitten chauffeurs niet op te wachten. TVM had volgens de bonden ook kunnen kiezen, als er nog iets is dat nog niet bekend is, voor een onafhankelijk onderzoek in bijvoorbeeld rij-simulatoren. FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen wijzen deze proef daarom van de hand.

TVM is verbaasd over kritiek bonden

TVM verzekeringen reageert verbaasd op de kritiek van de bonden CNV en FNV op de pilot veilig rijgedrag, waarmee de belangrijkste transportverzekeraar van Nederland het aantal ongevallen met vrachtwagens wil aanpakken. De afgelopen maanden is in overleg met vakbonden en ondernemingsraden van Nederlandse transporteurs gewerkt aan een plan om daadwerkelijk te komen tot reductie van het aantal slachtoffers door ongevallen met vrachtwagens.

TVM verzekeringen is vooral verbaasd dat FNV en CNV in een reactie stellen dat de pilot op 500 vrachtwagens niet tot nieuwe inzichten zal leiden. Paul Haverkamp: “Voor zover TVM bekend bestaat er nog geen systeem waarbij de chauffeur zelf inzicht krijgt in zijn rijgedrag of waarbij de concentratie van de chauffeur tijdens het rijden gemonitord wordt. De bonden geven aan dat bestaande onderzoeken voldoende inzicht geven. Zij hebben hierbij toegezegd deze onderzoeken aan ons te overleggen, tot op heden hebben wij deze echter niet ontvangen. Wij zijn van mening dat de pilot juist leidt tot nieuwe inzichten. We kunnen bedrijven, wegbeheerders en andere betrokken partijen maatwerk leveren als het om het voorkomen van ongevallen gaat.”

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3478 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *