In Duitsland slaan niemand minder dan automaker BMW en de Zweedse truckbouwer de handen ineen om snel een serie waterstof-vrachtwagens de weg op te krijgen.

Daar lijkt het zeker op, want BMW werpt zich op als de leidende partij. De naam van dit project is HyCET, wat staat voor Hydrogen Combustion Engine Trucks, oftewel vrachtwagens die waterstof verbranden in een verbrandingsmotor zoals wij die allen kennen. In het project werkt de Keulse motorenbouwer Deutz, dat al een 7,8 liter waterstofmotor gereed heeft samen met Volvo, dat een waterstofvariant bouwt van hun befaamde 13 liter motor. Het Duitse Ministerie van Digitalisatie en Transport steekt 11,3 miljoen euro in het project.

Ambitieuze doelen

Volgens de berichtgeving van autofabrikant BMW zijn er ambitieuze doelen gesteld. Zo  moeten binnen vier jaar twee achttien tons bakwagens worden ontwikkeld en twee veertig tons die in de praktijk getest gaan worden in logistiek werk van BMW en van Deutz. Denk dan aan onderdelen heen en weer rijden voor genoemde beide firma’s. In Leipzig en Neurenberg moeten twee nieuwe waterstof tankstations verrijzen als onderdeel van een project van Total Energies dat plannen heeft voor 150 waterstof-tenkstations in Duitsland, Benelux, en Frankrijk.

Volvo, DHL

De prototype-waterstoftrucks die Volvo ontwikkelt gaan ingezet worden ingepland in de dagelijkse logistieke operatie die DHL uitvoert voor BMW. Dat laat zien dat BMW als projectleider vooral bezig is om partijen aan elkaar te knopen die hun transportactiviteiten voor de autobouwer uit willen laten komen op zero-emissie.  

Deel dit artikel op

Eén reactie

  1. Mooi initiatief. Ik ben nog steeds overtuigd dat hydrogen in een combustion engine de juiste stap is richting de zero emissie toekomst.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties