De keuze wordt ongetwijfeld ingegeven door een combinatie van transportbehoefte, budget en persoonlijke voorkeur. Vaak blijft twijfel over de gemaakte beslissing. Worden de gewekte verwachtingen waargemaakt? Volgens leveranciers kunnen er forse bedragen bespaard worden door scherp te laveren met de bandenkeuze. Aan fabrikantenzijde wordt dit onder meer ingevuld met precies op de transportbehoefte aangepaste leveringsprogramma’s. Van zuinigheidskampioenen tot kilometervreters met lange levensduur. Nu zijn dat zo’n beetje de meest strijdige eisen die je kunt stellen aan banden. Immers, levensduur is profieldiepte is rubber ofwel gewicht en extra warmte-opbouw tijdens het gebruik. Beide vertalen zich in energieverlies: brandstofverbruik dus. Als de maximale kilometrage minder belangrijk is binnen de mix zou een energiezuinige band dus kosten moeten besparen. Veel transporteurs klagen over de bewijsbaarheid van dergelijke claims. Onderaan de streep zijn er zo veel factoren die hun invloed doen gelden op de totale kostenpost. Om goed te kunnen vergelijken moet er nauwkeurig worden geadministreerd. Elke band moet zijn te herleiden tot een voertuig en kilometerstand. Zijn voertuig en chauffeur altijd hetzelfde duo of juist niet? In dat laatste geval zal daar ook administratie van moeten worden bijgehouden, wil er iets over resultaten te zeggen zijn. Chauffeursgedrag beïnvloeden is lastiger dan het switchen tussen bandentypen.

Wie meer meet dan alleen de totale kostenpost genaamd banden gedeeld door het aantal voertuigen in de vloot, ziet zich voor een uitdaging geplaatst. Wat blijkt: de door de EU verplichte labels gaan uit van vers profiel en er zijn banden op de markt die gaandeweg juist meer gaan verbruiken. Ondanks de dalende olieprijzen loont het een sluitende bandenadministratie te koesteren en vergelijkingen te maken binnen de eigen vloot.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties