Bio-ethanol het schoonst

Hierbij werkte Scania samen met de gemeente Stockholm, brandstofleveranciers en transportbedrijven. De vijftig trucks reden op dual fuel (gas-diesel), hybride en bio-ethanol ED95. Met een aangetoonde reductie van 70 procent CO2-uitstoot, was de bio-ethanol de overduidelijke winnaar van de tets. Wanneer de bio-ethanol wordt gewonnen uit biologisch afval uit bijvoorbeeld bosbouw, dan komt Scania tot een 90 procent reductie van de CO2 -uitstoot.

De brandstof kan volgens de truckfabrikant gebruikt worden in alom aanwezige dieselmotoren. De brandstofproducent voegt er een beetje smeeradditief aan toe, roestprotector en een ontstekingsversneller. Het bericht meldt niet of motoren op bio-ethanol aan het Euro VI-protocol voldoen, maar het zal zeer waarschijnlijk geen probleem zijn om dit te halen.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3310 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.