Bandensensoren getest tijdens Dakar

Team de Rooy, Top Trucks Dakar, Team Tilburgs Truck parts, Hoondert Rally team, Rainbow Truck team, Timtrans, Feryn Dakar Sport, Veka, Riwald en Fried van de Laar racing rijden met dit systeem tijdens de Dakar rally in januari 2016. In maart 2016 rolt TVM een pilot uit onder 500 vrachtwagens die bij deze verzekeraar zijn aangesloten.

Klapbanden bij vrachtwagens hebben veelal een grote impact op de doorstroming van het verkeer. Bij 43 procent van alle vrachtwagens die met pech stilvallen is een mankement aan de banden de oorzaak. Het tijdig signaleren van bandenproblemen is effectief om dit soort incidenten en ongevallen terug te dringen.

Binnen het programma Beter Benutten van het ministerie van Infrastructuur & Milieu, de regio Brabant, De Verkeersonderneming, verzekeraar TVM en Route42 werken de partners samen om verkeersoverlast door bandenproblemen zoveel mogelijk te voorkomen en de introductie van dit nieuwe systeem te versnellen en breed toegepast te krijgen.

Database in de cloud

In de vrachtwagenband wordt een sensor geplaatst. Via een ontvanger worden de temperatuur en drukgegevens van de band naar een slim hardware kastje, N-Able, in de cabine van de vrachtwagen gestuurd. Deze N-Able staat in verbinding met de Route42 database in de cloud.

De transportondernemer heeft een eigen online dashboard waarop hij de bandenspanning van de diverse voertuigen kan monitoren. Bij een te lage bandenspanning wordt een melding gemaakt en op het dashboard is direct te zien welke band niet in orde is.

Is er sprake van direct gevaar, dan geeft het kastje in de cabine een waarschuwing dat één van de banden het dreigt te begeven. Dit geldt voor zowel de banden van de truck als de trailer die voorzien zijn van sensoren. Het systeem is voorzien van een zogeheten drop&hook principe. Dit betekent dat de trailer die aan de truck gekoppeld is automatisch wordt herkend.

Bijkomend voordeel is dat op deze manier meer inzicht ontstaat in het gebruik van vrachtwagenbanden en verschillende invloeden, zoals soort transport, rijgedragprofiel, aantal stops etc. Deze kennis kan gebruikt worden om het aantal incidenten met vrachtwagenbanden verder terug te dringen.

Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Barend Luiting has 321 posts and counting. See all posts by Barend Luiting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.