‘Autonoom rijden: 90% minder ongevallen’

Autonoom rijden sluit een proces van vijftien jaar af, waarbij de invloed van de chauffeur op de combinatie sterk afneemt, stellen de onderzoekers. Nu al beschikken moderne trucks over een reeks assistentiesystemen die de chauffeur ontlasten en hem helpen veiliger en zuiniger te rijden. Denk aan zelfstandig werkende remsystemen en een systeem dat de chauffeur helpt om zijn combinatie tussen de lijntjes te houden.

De meerprijs die moet worden betaald voor zo’n superveilige truck is volgens Roland Berger te overzien: een truck voorzien van Fase 1 autonoom rijden zoals we die nu zien bij tests, kent een meerprijs van 1800 dollar. Een truck die met fase 5 apparatuur is uitgerust en die veel korter op zijn voorganger zit en die met trucks van andere merken kan koppelen, kent nu nog een meerprijs van 23.400 dollar. Hiervan bestaat 85% uit kosten voor software.

Echter de operationele kosten zullen flink afnemen, verwachten de onderzoekers. Autonoom rijdende trucks zullen zuiniger gaan rijden, verwacht wordt tot zes procent, meest door platooning. Grote sprongen in besparingen zijn mogelijk wanneer de truck echt autonoom rijdt en de rij- en rusttijdenwet overbodig wordt. Berger verwacht dat op de lange termijn trucks die lange afstanden hebben, geen chauffeur meer nodig zullen hebben. Ook zullen dan de verzekeringskosten drastisch afnemen. De verwachting is dat het aantal ongevallen dan met negentig procent zal dalen ten opzichte van het huidige niveau.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.