bekeken: 341 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Afvalinzamelaar HVC verjongt werkplaats

DOMEIN: Werkplaats

Geplaatst op: 12 juli 2019, 10:00

Leestijd: 3 minuten

Één van de grotere niet-commerciële afvalinzamelaars van Nederland heeft een eigen afdeling Beheer & Onderhoud van Inzamelmiddelen, kortweg BOI. Op de locatie Middenmeer is de werkplaats grondig vernieuwd.

Het is op meerdere fronten veelzeggend dat de twee vierkolommers dertig jaar lang trouw hun bewegingen omhoog en omlaag hebben uitgevoerd in de werkplaats te Middenmeer. “Een combinatie van kiezen voor kwalitatief materiaal en het regelmatig plegen van goed onderhoud”, zegt Evert-Jan Plas. Hij is verantwoordelijk voor deze werkplaats, zijn collega Rob van der Made voor die in Dordrecht. Behalve de geografische verdeling is er ook een inhoudelijke. “Rob is de techneut van ons tweeën en ik doe vooral de inkoop en het organisatorische stuk.”

Het hebben van een eigen werkplaats is cruciaal omwille van het type werk dat wordt uitgevoerd. De inzamelvoertuigen zijn continu in bedrijf en bij uitval niet snel te vervangen door iets gelijkwaardigs. Bovendien heeft een gemiddelde werkplaats vaak niet de routine om te werken met dit type voertuigen. “Wij doen niet anders en dat geeft ons voordelen op basis van kennis en ervaring. Bovendien scheelt het in eigen beheer houden van alle aftersales een hoop reistijd. Investeren in het actueel houden van de werkplaats is dus noodzakelijk.”

Vraag achter vraag

De vernieuwing van de werkplaats is al met al een traject van zo’n twee jaar geworden, schetst Evert-Jan. “Die twee vierkolommers konden echt niet meer en het bouwjaar was op zich al voldoende rechtvaardiging voor vervanging. Zo ging ik ook het traject in: er komen twee nieuwe voor terug.” Dat liep anders, toen tijdens de oriëntatiefase de leveranciers hun offertes gingen uitbrengen.
“Het is heel gebruikelijk dat je je verwachtingen aangeeft en dat zo’n leverancier dan het gevraagde in een offerte zet met nog wat extra optionele zaken. Lang niet altijd wordt naar de vraag achter de vraag gekeken om daarop het beste antwoord te geven.”

 

Ongehoord bij verbouwing maar we waren een week voor de opleverdatum daadwerkelijk klaar.

 

In dit geval betekende het dat twee nieuwe bruggen wel een mooie order zouden opleveren, maar niet noodzakelijk ook het beste resultaat. In plaats van de genoemde vierkolommers is een enkele verzonken semi-schaarhefbrug gekomen; een 25 tons pantograaf om precies te zijn. Is de brug niet in gebruik dan is er een vlakke vloer. Zodra de pantograaf in gebruik is, komt er een tweede vloer mee omhoog. Het resultaat is dat de vloer van de werkplaats weer doorloopt onder de hefbrug en de monteurs zo veilig kunnen werken rondom het geheven voertuig.

Put als werkplek

Locaties en projecten HVC.
Locaties en projecten HVC.

Dat er met één brug een tweetal vervangen kon worden is niet alleen dankzij het gekozen andere type. HVC was ook in de markt voor een apk-straat. “Door slim te kijken naar het type werk dat we hier uitvoeren en de lay-out van de werkplaats is er niet gekozen voor twee vierkolommers en een apk-straat. De put is een volwaardige werkplek geworden met goede verlichting en olie-afgiftepunten. Behalve de remmentestbank ligt er ook een spelingsdetector in, dus we zijn helemaal klaar voor de toekomst.” Op deze locatie voert het team zo’n tachtig tot negentig apk’s uit op jaarbasis.

Al met al is er dus best wat hak- en breekwerk uitgevoerd in een bestaande vloeistofdichte vloer. Plas wilde het zekere voor het onzekere nemen en elk risico op toekomstige problemen voor zijn. “We hebben een vaste aannemer en die heeft steeds nauw overleg gevoerd met de mensen van Autec-VLT. Ik stond erop dat er geen dilatatievoegen werden gebruikt bij de put. Dat is vragen om moeilijkheden, ondanks alle beloften en garanties dat het wel kan. Ik heb te veel gehoord en gezien.” Omdat vlak bij de werkplaats de klantenservice huist, is dat hak- en breekwerk in de vloer op een zaterdag uitgevoerd. “Ongehoord bij een verbouwing, maar we waren een week voor de opleverdatum daadwerkelijk klaar. Geen van de betrokkenen nam genoegen met half werk, super.”

Tags: , , , ,

Ook Melis ondertekent safety…Visser Duiven in transitie
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties