Het gaat om een zelf ontwikkelde 9 litermotor met zes cilinders. Hij komt beschikbaar in de vermogensklasse van 279 tot 440 pk. De motor heeft als benaming D1556 meegekregen. Dat betekent dat de boring van de cilinder 155 millimeter bedraagt. Het betreft een SCR-only motor, in lijn met de compacte 7 litermotor die MAN in oktober 2017 introduceerde voor toepassing in de TGM.

Het nieuwe motorblok weegt 860 kilogram en is volgens MAN compacter dan de motoren van de concurrentie. Bij de constructie is uitgegaan van een maximum koppel van 1970 Newtonmeter, dat beschikbaar is van 1150 tot 1300 toeren. Het commonrail-systeem heeft een inspuitpiekdruk van 2500 bar. De turbo is van het VTG-type, dus met variabele geometrie.

VW holding

MAN zit met Scania en VW bedrijfswagens in dezelfde holding. Scania beschikt over een eigen 9 litermotor, met vijf cilinders. De komst van de nieuwe MAN-motor en de eerder geïntroduceerde 7 litermotor toont aan dat MAN inderdaad binnen de groep is aangewezen om de lichtere motoren te ontwerpen.

Laatste nieuws
18 april 2024
Meest bekeken
Recente Reacties