De toename van het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg betrof vooral vloeibare, geraffineerde aardolieproducten zoals benzine. Het transport van gevaarlijke stoffen over het spoor daalde vooral door de daling van het vervoer van chemische producten. Overigens gaat het vervoer van gevaarlijke stoffen vooral via pijpleiding (52 procent) en binnenwateren (40 procent). In het totale goederenvervoer over de weg is het aandeel vervoer van gevaarlijke stoffen met 2 procent het laagst van alle vervoerswijzen.

In totaal werd in 2017 240 miljoen ton aan gevaarlijke stoffen in Nederland vervoerd. Dat is vrijwel gelijk aan de hoeveelheid in 2016.

Meer dan vijf jaar eerder

Ten opzichte van 2013 is er wel een duidelijk stijging. Zo zijn er in 2017 ruim 8 procent meer gevaarlijke stoffen vervoerd dan in 2013. Via alle vier de vervoerswijzen werden er, in vergelijking met 2013, meer gevaarlijke stoffen vervoerd. Deze toename over vijf jaar was met 22 procent het sterkst bij het spoorvervoer. Bij de overige vervoerswijzen lag de groei van het vervoer van gevaarlijke stoffen rond 8 procent.

Brandbare vloeistoffen

Het merendeel van alle gevaarlijke stoffen die vervoerd worden, bestaat uit brandbare vloeistoffen (62 procent). Het gaat om benzine, diesel en olie. Een kwart bestaat uit samengeperste of vloeibaar gemaakte gassen, zoals lng, stikstof en kooldioxide. Het vervoer van giftige en bijtende stoffen heeft een aandeel van respectievelijk 2 procent en 1 procent.

Deel dit artikel op
Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties